Före besöket vid boplatsen

Undersök med kartor

Ett sätt att arbeta är att tillsammans med klassen arbeta med att hitta en forntida boplats i skolans närhet. Om det inte finns någon känd boplats så kan ni utse en möjlig eller lämplig boplats. Eleverna kan arbeta i grupper som med olika material och frågeställningar och sedan redovisa vad de kommit fram till. Därefter kan tas ett gemensamt beslut om en exkursion där ni tittar efter lämningar. Alternativt kan du som lärare leda arbetet i helklass. Då tittar ni i tur och ordning på de olika frågeställningarna och materialen.

  1. Använd en karta över området. Helst en orienteringskarta, till exempel med skala 1:10 000. Gör en kopia och rita in strandlinjen både 25 meter (stenålderns slut) och 15 meter (bronsålderns slut) över dagens. Använd två olika pennor och markera att 10-metersnivån visar ungefär järnålderns nivå och 40 meters-nivån stenåldern.
  2. Fornsök. Leta upp kända fornlämningar i ormådet och läs om dem. Kanske står det svart på vitt att här har funnits en boplats eller så kan ni lista ut det. Om en gravplats ligger på en åkerholme, var kan då närmaste lämpliga boplats ha funnits?
  3. Terrängkarta. Undersök terrängen och hitta platser som kan ha varit bra boplatser. Det kan vara platser som ligger nära odlingsbar mark, betesmark och sötvatten i form av en bäck eller sjö. Kanske också som ligger lite skyddat, till exempel vid en bergvägg.
En teckning av en karta. Hojbodaskolan under bronsåldern när vattnet stod 15 meter högre än idag. Skolan är markerad som ett kryss i vattnet.

Förslag till samtalsfrågor

  • Hur tror du att det skulle låta och lukta i ett järnåldershus?
  • Vad var farligt för ett barn i ett sådant hus? (Smutsigt jordgolv, oskyddad eld, mörka hörn och farliga saker etc)
  • Vad tycker du känns mest annorlunda mellan hur du bor och hur man bodde under forntiden? Vilka material är forntidens hus byggda i och vilka material har man använt i ditt hus?
  • Vilka för- och nackdelar finns med de olika materialen?
  • Vilka för- och nackdelar är det med att alla sover i samma rum och att alla har var sitt rum?
  • Vad skulle en forntidsmänniska tycka vara konstigt med en modern lägenhet? (Ingen eldstad men elspis och tv, glas i fönstren, toaletten intill badkaret, flera våningar, ventilationssurr, sommarvärme mitt i vintern, dator, telefon m.m.)
  • Hur upplevde ett barn en dag på en gård under stenåldern/bronsåldern/järnåldern?