Efter besöket vid en runsten

Dra slutsatser om religion

Använd era avbildningar av runorna och fundera på vad runorna kunde berätta om religion. Kanske har ni kunnat upptäcka några namn med spår av fornnordiska gudar som Torgunn eller Torsten samtidigt som de flesta ristningar innefattar en kort (kristen) bön i stil med “Gud hjälpe hans själ”. Jämför eventuellt med bilder av andra runstenar, t.ex. i närområdet.

Gör en runsten i miniatyr

Låt barnen leta reda på varsin sten i naturen och låt dem måla runslingan med röd färg.

Gör en runslinga i klassrummet

Låt eleverna hjälpas åt att rita upp olika delar av runslingan på papper. Bestäm att höjden ska vara t.ex. 12 cm. Rita upp en bit av slingan på A4-papper och lämna lite plats på höger sida så att de kan sammanfogas om lott. Sedan får varje barn fylla exempelvis 4 runor var. Numrera de olika delarna eller skriv upp de runor som ska ritas in i ena hörnen på varje del. Räcker inte runorna i runslingan till all barn kan två rundjur göras.

Återberätta och fantisera

Gör en pjäs. Låt människorna som omnämns på runstenarna bli huvudpersoner i en pjäs som ni skriver tillsammans eller berättelser som eleverna skriver var för sig.

Rita en karta och se samband

Rita upp en karta där det går att se var runstenen står, var det finns vägar, vattendrag och byggnader, kanske skolan eller något annat som ni tycker känns viktigt att ha med på kartan. Om det fanns fler fornlämningar i närheten av runstenen rita in dem också på kartan. Fundera på sambandet mellan runstenen och annat som ni ritat upp på kartan. Utifrån det, tror ni att runstenen står på sin ursprungliga plats? Om runsten finns i en miljö där gravfält eller boplatser har hittats så tyder det på att människorna som bodde eller begravde sina döda där, vid någon tidpunkt har rest stenen. I annat fall kan runstenen vara flyttad (eller de andra fornlämningarna bortforslade vid bygget av en väg eller ett hus.