Under besöket vid boplatsen

Rita en bild

Under besöket kan föröka föreställa er hur platsen såg ut när den användes. Rita en teckningar av hur ni tror att hus, hyddor och annat var placerat på platsen och vad människorna gjorde.

Gör en visning av strandlinjen

Sök upp en plats med bra utsikt över landskapet, aningen på själva boplatsen eller på en höjd där ni ser boplatsen. Ställ er intill den forntida stranden och föreställ er hur omgivningarna såg ut då. Om ni inte arbetat med kartor och undersökt strandlinjens sträckning före besöket så kan du som lärare ha förberett dig med hjälp av en karta och strandförskjutningsdiagrammet nedan.

Visa klassen var havslinjen gick i landskapet. Låg skolan på botten av en fjärd under bronsåldern? Ligger ett nutida bostadsområde på det som var en ö under stenåldern? Det kan vara roligt att få veta hur länge sedan det var som fisk simmade omkring i klassrummet eller hemma i sovrummet. Bor någon i ett höghus kan det vara roligt att se på vilken våning havsytan befann sig vid olika tidpunkter.

Utifrån en karta och informationen i fördjupningsdelen längre ner på denna sida kan man diskutera hur landskapet utnyttjades. Var fanns det lämpliga boplatslägen? De ska ligga skyddat från vind och våg, och gärna får det finnas en bäck eller sjö med sötvatten i närheten. Var finns det fiskevatten, med grunda fiskebankar, som idag kanske är höjder? Var fanns det bra utsiktsplatser? Hur har man färdats mellan olika platser på denna tid och längs vilka vägar? Var kunde man lägga till med en båt? Var kunde man bada? Vad kan tänkas ha hänt på platsen för skolan eller barnens hem?

Besök en utgrävd boplats

I Fornsök finns fornlämningar som helt eller delvis är utgrävda. Utgrävningsresultaten ska vara redovisade i en rapport och i vissa fall kan det också finnas populära artiklar om dem. I rapporten finns ritningar över boplatsen och de hus som har påträffats, liksom uppräkningar och avbildningar av de föremålsfynd som har gjorts.

För att hitta en arkeologisk rapport hos Riksantikvarieämbetet så kan du söka i arkivet nedan. Välj slutrapporter och kika efter rubriker som tolkning, sammanfattning eller slutsats. Där är språket mindre tekniskt än i resten av rapporten. Ofta finns också en beskrivning av fornlämningsmiljön, alltså hela områdets lämningar från forntiden, som kan vara intressant.

Orsaken till att en utgrävning har ägt rum är ofta att en väg eller hus har byggts på platsen, och det kan ge en märklig förstärkning av känslan för tidens gång att besöka en järnåldersgård som legat på platsen för en parkeringsplats eller ett affärscentrum.

Adoptera en fornlämning

Välj ut en fornlämning i närheten av skolan och låt den bli er “egen” fornlämning som ni håller ögonen på. Låt själva “adoptionen” bli högtidlig så att eleverna känner att det de gör är betydelsefullt. Utgå gärna från just er fornlämning i undervisningen om forntid, natur och miljö, svenska, bild matematik etc. Undersök den på hösten, ventern och våren. Hur väl syns den t.ex. tidigt på våren jämfört med när det är snö och dokumentera eventuella skador genom att rita av och beskriva hur skadan ser ut för att sedan informera er kommun om det. Vårda den genom att plocka bort skräp som slarviga människor kanske slängt efter sig, men plocka inte bort några stenar, eftersom de kanske hör till fornlämningen.