Det här är en vägledning för dig som är lärare och undervisar om forntiden. Att besöka en fornlämning är givande och uppskattat men hur väljer man bland länets över 10 000 fornminnen? Vad ska man göra där och hur passar besöket in i undervisningen? De frågorna vill vi ge svar på här.
Forntiden kan tyckas avlägsen när man sitter i klassrummet och bläddrar i en bok om stenåldersfolk och vikingatida människor, men ingenting kunde vara mer fel. Forntiden är sällan mer än fem minuters promenad avlägsen!
Om materialet
I den här lärarhandledningen ger vi konkreta tips på hur man kan arbeta med fornlämningar i skolarbetet. Välj i menyn till vänster den typ av fornlämning du vill besöka. Stockholms län har 575 runstenar och många skolor kan nog besöka en ganska enkelt. Spåren efter boplatser och gravfält är ännu fler men spåren är mer otydliga och därför ger vi förslag på de bästa lämningarna med högst pedagogiskt värde. För alla typer av fornlämningar finns förslag på arbetssätt före, under och efter besöket. Sist på varje sida finns också fördjupande läsning, en arkeologisk kunskapsbas för lärare, under rubriken “Om…”.
Materialet är baserat på boken Forntiden runt hörnet av Jonathan Lindström och Sophie Hjort (utgavs av Stockholms läns museum första gången 1998). Denna digitala version är förkortad och omarbetad. Urvalet har gjorts med sikte på att inspirera och ge konkreta tips till lärare som vill komma ut och besöka fornlämningar tillsammans med sina elever.
Teckningarna är gjorda av Jonathan Lindström.
Fornlämningar berättar om olika tidsperioder
- Runstenar – Vikingatid och början av medeltiden
- Hällristningar och skålgropar – Bronsålder
- Gravfält – Bronsålder och järnålder
- Boplatser – Hela forntiden
- Fornborgar – järnålder
Förutom att berätta om samhället och människors liv under en viss period så ger alla fornlämningar möjlighet att förstå hur kunskap om vår förhistoria blir till.