Besöksmål: Blå tåg

Kommun: Södertälje

Konstnär: Gustav Kraitz
Tillkomstår: 1968

Mitt på gatan står Blå tåg och där har det stått sedan 1968. Lekskulpturen är gjord av Gustav Kraitz. Efter att han gått ut Konstakademin i Budapest flydde han till Sverige 1956, under de då pågående oroligheterna i hemlandet.

Han begav sig till Höganäs för att se om man kunde använda keramiken som konstform. I fabriken som tillverkade avloppsrör började han experimentera med stora rör som han sammanfogade. Dessa skulpturer ställde han sedan ut i sin trädgård. En dag kom stadsträdgårdsmästaren i Södertälje, Ingvar Tiveskog, förbi och blev intresserad av det han såg. Han undrade om Gustav kanske kunde göra ett offentligt verk i Södertälje. Och jo, det kunde han visst. Formen avgjorde vad det skulle bli. Eftersom det liknade ett tåg så fick det bli ett tåg. Hjulen och underredet hittade han på SJ:s skrotningslager. De autentiska hjulen bidrar till känslan av ett verkligt tåg. Man kan riktigt föreställa sig hur det tuffar fram.

En tanke med konstverket var att föräldrar som handlade i det nyöppnade varuhuset Kringlan skulle kunna lämna barnen att leka i skulpturen medan de gjorde sina inköp. Konstverket Blå tåg står sig än i dag. Både när det gäller hållbarhet och uttryck. Barnen leker, kryper i och klättrar på tåget. Några kikar ut genom fönstren.

Blir du leksugen? Det är bara att hoppa på tåget.

Gustav Kraitz föddes 1926 i Ungern och utbildade sig vid Konstakademin i Budapest, där han började hösten 1944. I januari 1945 blev han tillfångatagen och placerad i ett ryskt fångläger i Donbas  och internerades i en kolgruva. När han kom ut efter fem år, 1949, fortsatte studierna. Utbildningen varade i tre år.

Efter att ha gått ut Konstakademin i Budapest flydde han till Sverige 1956, under de då pågående oroligheterna och kom till Sverige och Stockholm som flykting samma år.

Många konstnärer uppehöll sig vid den här tiden vid socialrealism, en önskan om att skildra den råa verkligheten som hade sitt ursprung i Sovjet, men detta var inte angeläget för Gustav Kraitz. Han började istället experimentera med keramik och har sedan 1960-talet haft flera utställningar både i Sverige och utomlands.

Han och hustrun Ulla Kraitz hämtar inspiration från den kinesiska keramiken som har mer än tusen år på nacken och hemma på tomten i Skåne har de byggt upp en kinesisk brännugn. Gustav Kraitz har gjort flera offentliga verk. Formerna är enkla och avskalade. Med en minimalistisk stil lyckas han säga oändligt mycket. Som hur det känns att luta huvudet mot en kudde. Eller uppenbarelsen av hur vågorna rullar ute på havet.  

”Drivkraften är att göra konst som berör” säger Gustav Kraitz. 

Han och hustrun Ulla Kraitz samarbetar men är var och en sin egen konstnär. Paret Kraitz mest kända konstverk är utan tvekan Raoul Wallenberg monumentet utanför FN-huset i New York. 

Konstnär: Gustav Kraitz
Tillkomstår: 1968

close-icon