Vid två av ingångarna till Jakobsbergs centrum står små djur och håller vakt. Det ena är en kanin och det andra en and. Precis som i en saga av Beatrix Potter har de kläder på sig. De har overaller med en ordentligt vikt krage vid halsen och rejäla skor på fötterna. Armarna håller de tätt intill kroppen och ryggarna är raka, det är nästan som om de står i givakt.
Bakgrund
Bakgrunden var att konstnären 2012 fick ett uppdrag för en förskola i Göteborg på Hisingen. Förskolan ligger på Författargatan och ursprungsidén till fabeldjuren kom sig av gatunamnet. Fabeldjur ju finns i den litterära världen. Till förskolan gjorde han fyra djur. Det blev en räv, en björn, en and och en kanin som fick sin placering vid förskolans olika utgångar. Tanken var att djuren skulle vara tydliga och lätta att urskilja med sina särskilda karaktärsdrag. Vad som inte särskiljer är att djuren har exakt likadana kläder. De har en overall med krage och rejäla skor på fötterna, precis som djuren i Jakobsberg. På så sätt förstår vi att de hänger ihop.
Som små barn
Konstnären berättar:
“De är som små barn med overaller, en klädsel som ju är en slags uniform. Kropparna är gjutna i betong i samma form men huvudena är unika. Först gjorde jag figurerna i lera. Egentligen hade jag lämnat Fabeldjuren som skissförslag till en annan tävling, men sedan hörde Göteborgs stad av sig och önskade fabeldjuren till förskolan på Hisingen. För det första uppdraget hade jag redan lämnat en skiss, i gips och teckningar i skala 1.1.”
Fabeldjuren i Järfälla kom till i samband med Järfällahus särskilda satsning på offentlig konst i Jakobsberg. Istället för att hålla vakt vid en förskola håller de nu ställningarna utanför centrum.
Patrick säger:
”De fungerar fint i den här miljön också. Men här utanför köpcentrumet blir vaktfunktionen mera tydlig.”
På samma gång som djuren har ett vänt och gulligt uttryck är det också något stramt och allvarligt över dem. Trots att de bara är 120 centimeter höga och lätta att omfamna för barn i samma längd så har de integritet.
Texten bygger på en intervju med Patrick Nilsson genomförd av Rebecka Walan den 20 april 2023.