I Danderyds södra delar finns villabebyggelse som tillhör de allra första borgerliga förstäderna och berättar om hur Stockholm expanderade i slutet av 1800-talet.
Under industrialiseringen ökade antalet invånare i Stockholm drastiskt. Som motreaktion sökte sig många bort från innerstadens smuts och höga hyror. Strävan till naturen resulterade i att ett antal villastäder växte fram i Stockholms närhet.
Stocksund tar form
År 1888 grundades företaget Stockby AB, som köpte egendomen Stockby gård för att anlägga en villastad. Stockby AB leddes av kammarherren Carl Eduard von Horn. Företaget styckade upp marken och sålde tomterna under namnet Stocksunds Villaparker. Området var tänkt för en välbemedlad borglighet. Den första tomten blev såld år 1890 till Albert Nestor Cedergren. Han lät bygga ett bostadshus samt Cedergrenska tornet, som fortfarande är ett välkänt landmärke i Stocksund.
Under 1900-talets första decennium tog utvecklingen av Stocksund rejäl fart. År 1902, när Stocksunds municipalsamhälle bildades, fanns det ungefär 30 villor i området. År 1904 köpte Mörbys egnahemsförening “Tjänstemanasamhällets” 46 tomter, och redan ett år senare hade antalet villor tredubblats. Vid slutet av decenniet var marken helt utbyggd, med nästan 200 villor.
Mörby gård blir en del av Stocksund
Till följd av den snabbt växande befolkningen blev Stocksund köping år 1910, och året därpå anslöts Stocksunds station till Djursholmsbanan, en smalspårig järnväg genom Djursholms villastad, vilket förbättrade kommunikationerna. År 1913 blev egendomen Mörby gård, norr om Stocksund, del av Stocksunds köping. Föreningen Tjänstemannasamhällets vid Mörby egnahemsförening hade köpt markområdet några år tidigare, och ville att det skulle bli en del av Stocksunds villastad. Redan år 1917 hade 95 tomter blivit bebyggda. Villabebyggelsen i Mörby var en del av den tidiga egnahempolitiken som förespråkade en enklare och mer praktisk utformad arkitektur.
Varierad arkitektur
Stocksunds villastad karaktäriseras av rymliga och extravaganta villor i jugend- och nationalromantikstil, så kallade patriciervillor och har ofta ritats av välkända arkitekter. Den storslagna arkitekturen vittnar om att området var tänkt för välbärgade borgare. Tomterna är således stora och naturlandskapet är kuperat med slingriga vägar som följer topografin. Villorna är ofta placerade på naturliga höjder. I det intilliggande bostadsområdet Mörby byggdes egnahemsvillor i 1920-talsklassicistisk stil för tjänstemannaklassen. Gatunätet är också mer rätvinkligt här än i gamla Stocksund.
Villor i gamla Stocksund. Foto: Rebecka Tellgren Mårtensson
Vikten av tågförbindelser
De flesta som bosatte sig i Stocksund och Mörby var tjänstemän som arbetade i Stockholm, och var därför beroende av kollektivtrafiken in till staden. När Stocksunds station, år 1911 anslöts till Djursholmbanan, blev villastaden del av ett större nät av kommunikationer vilket välkomnades av invånarna. För Mörbyborna gick kommunikationen främst via Mörby station som öppnade 1906.
Under 1900-talets första decennium byggdes Mörby verkstäder och vagnhallar för att Roslagsbanans gamla verkstadslokaler vid Östra station blivit för små. Verkstadsområdet ligger vid Norrtäljevägen, i utkanten av Stocksund. Byggnaderna i tegel är en del av Stocksunds kommunikations- och industrihistoria. Arkitekt var Sigge Cronstedt och han ritade även det då nya stationshuset vid Stocksund station 1905. Stationshusets arkitektur är i svensk nationalromantisk jugend. Idag har stationshuset blivit ombyggt till privatbostad och Stocksunds station har flyttat väster ut närmre Norrtäljevägen. Cronstedt ritade alla vänthallar längs Djursholmsbanan.
Vandring i gamla Stocksund och Mörby
Områdets varierande arkitektur bjuder på en spännande vandring genom slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Nedan ser du gator eller platser i gamla Stocksund och Mörby som representerar de olika arkitektoniska stilarna.
Vasavägen är en central gata i det gamla Stocksund med villor från tidigt 1900-tal. Vissa är från 1890-talet. Villorna är karaktäriserade av individuellt utformad arkitektur i jugend och nationalromantik
Ringen/Skogsliden har villor från främst 1910-talet och genomsyras av en nationalromantisk arkitektur.
Kvarteret Byggmästaren karaktäriserat av stora fantasifulla villor i jugend och nationalromantik och är exempel på den tidiga bebyggelsen i Stocksund.
Föreningsvägen ligger i nordvästra delen av gamla Mörby. Här finns villor från 1920-talet, som var en del av egnahemrörelsens något enklare villor.
Mörby verkstäder och vagnhallar är tegelbyggnader från 1900-talet första decennium och visar tidstypisk industri- och verkstadsarkitektur.
Cedergrenska tornet är en medeltidsromantisk tegelbyggnad byggd av Albert Nestor Cedergren.