Hertha Hillfon

Hertha Hillfon

1921−2013

Konstverk: Vardagens poesi

En skulptur av en fisk som ligger på en svart yta med skål av brons bakom.

Vardagens poesi. ©Herta Hillfon/ Bildupphovsrätt 2013. Foto: Elisabeth Boogh.

Föregångare inom den fria keramiska konsten.

Hertha Hillfons konstnärskap kretsade kring personer som stod henne nära och ting ur vardagen Det kunde handla om en vetelängd, en kanna eller ett par byxor. Det Hertha såg förlänade hon en skönhet – konst som hjälper oss att se det vackra i det som finns runtomkring. Monumentala figurer, och ansikten barnhuvuden, porträtt – alla är sprungna ur levande modeller. De ler sällan. I stället finns det ett meditativt lugn – hennes persongalleri blickar inåt. Hertha Hillfon var verksam som skulptur och konsthantverkare. Hon föddes i Särbro församling utanför Härnösand som det fjärde barnet i en syskonskara på 14 barn.

Konstnärligt påbrå fick hon säkerligen av föräldrarna. Pappan var skräddarmästare och mamman en skicklig tecknare. Sin första konstnärliga utbildning fick Herta Hillfon vid Edvin Ollers målarskola där hon började 1939. Nästa fas i utbildningen blev Konstfack där hon började 1953, vid avdelningen för keramik. Där fann hon det uttrycksmedel som hon sedan skulle komma att utveckla under en stor del av sitt konstnärskap och hon blev bland de första att utveckla brukskeramik i skulptur.

Offentliga verk i urval

  • Trumslagaren, Hötorget, Stockholm, 1995
  • Astrid Lindgren, Porträtt utanför Junibacken, Stockholm, 1996
  • Utsmyckning Danderyd sjukhus tunnelbana, 1978