¨

Invigning av utställningen Medeltida kyrkor

Datum: 2024.06.28 - 2024.06.28

Ämnen: Föredrag, Invigning, Medeltiden, Utställning

Takmålning från medeltiden i Täby kyrka. Föreställer en man och två offerlam.

Kalkmålning i Täby kyrka av Albertus Pictor. Foto: Anna Ulfstrand.

Välkommen till en programkväll i Täby kyrka i samband med invigning av den digitala utställningen Medeltida kyrkor.

I utställningen om medeltida kyrkorfår du lära dig mer om medeltidens kyrkor i Stockholms län. Här kan du fördjupa dig i allt från vikingatidens runstenar, gotiska torn och medeltida måleri, och ta del av en spännande tid och om kyrkans utformning, omgivning och konst.

Hur förhåller sig sockenkyrkan till landskapet? Vilken roll spelade de medeltida kalkmålningarna och vem var Albertus Pictor? Genom fördjupande texter får kyrkorna ett sammanhang.

Våra medeltida kyrkor är en historisk skatt att utforska. Att kyrkorna finns på den plats där de en gång byggdes, även om samhället runtomkring har förändrats, är hisnande. Inuti kyrkorna finns dessutom föremål och målningar på platsen som de skapades för.

Genom beskrivningar om varje kyrka med bild och text hoppas vi att du vill upptäcka det unika kulturarv som de medeltida kyrkorna utgör. En karta hjälper dig att hitta till kyrkorna om du vill göra ett besök på egen hand.

Tid: Fredag 28 juni kl 17.00─19.00
Plats: Täby kyrka, Kyrkvägen 7, Täby. Fika och mingel i Täby gård.
Anmälan: Evenemanget är fullbokat.

Introduktion till utställningen av Eva Skyllberg chef för Stockholms läns museum.

Marie-Louise Broström, avdelningschef Undervisning från Täby församling berättar om Täby kyrka.

Rebecka Walan, konstintendent från Stockholms läns museum berättar om Albertus Pictor och målningarna i kyrkan.

Rickard Isaksson, stiftsantikvarie från Svenska kyrkan berättar om kyrkans arkitektur.

Daniel Sahlén, arkeolog från Stockholms läns museum berättar om runstenar vid medeltida kyrkor.

Mingel och mackor med dryck på Täby gård. Här finns också möjlighet att se utställningen på digitala skärmar.

Varmt välkommen!