Katten Touluse, Haren Hassan, Kaninerna Kalle och Karin, Hunden Bella

Besöksmålstyp: Djur, Offentlig konst

Adress: Häradsgränd och Attundagränd

Närmaste SL-hållplats: Täby centrum

Skulptur med två kaniner i brons som sitter på en grå sten.

Kaninerna Kalle och Karin. ©Hermine Keller/ Bildupphovsrätt 2019. Foto: Eva Dalin.

Djurskulpturerna är placerade runtom i bostadskvarteren i Täby centrum. Det gick till så att först fick kvarteren f sina namn. De döptes till Katten, Hunden, Kaninen och Haren, och därefter fick konstnären i uppdrag att skapa konstverk som passade till kvarteren.

Djuren gör olika saker. Katten strosar omkring med nosen i marken. En av kaninerna tittar upp med ena tassen upplyft, hunden bevakar sin boll genom att lägga tassen på den och haren lystrar vilket syns på de spända öronen, men är det inte också så att näsan rör på sig, att luktsinnet tycks aktiverat?

En hund som sitter på en sten.
Katten Touluse, Haren Hassan, Kaninerna Kalle och Karin, Hunden Bella. ©Hermine Keller/ Bildupphovsrätt 2019. Foto: Eva Dalin.

Djuren har alla olika uttryck, ändå är det tydligt att de är gjorda av samma konstnär. Det är också något vänt över dem. Djuren har inga lager som vi människor vilket också är tydligt i Hermine Kellers konst.

En kanin som sitter på en sten.

Ett annat kännetecken för Hermine Kellers skulpturer är att de sällan har en slät yta utan istället bär spår av fingrarnas tryck. Du kan följa och känna hur hon har tryckt i leran som varit förlaga till skulpturerna i brons.

En katt som står på en sten.

Modell till hunden var Hermine Kellers egen hund, Bella, av rasen dvärgschnauzer. För att kunna göra skulpturer av kaninerna hyrde hon två kaniner under en tid. Haren, den dök bara upp en dag och då fick hon en idé att göra en skulptur av den. Katten har funnits i hennes närhet även om den inte var hennes egen. Namnen på djuren, förutom hunden, har tillkommit genom att invånarna fått skicka in förslag på vad de skulle heta.

Två kaniner som sitter på en sten.

Djurskulpturerna finns på följande adresser i Täby

Hunden Bella och Kaninerna Kalle och Karin kan ses vid Häradsgränd, Katten Toulouse och Haren Hassan finns att titta på vid Attundagränd.

Om konsten i Täby

I Täby är konstverken koncentrerade till Täby centrum. Här kan du gå en konstrunda på en timme eller en halvtimme. Kanske vill du ta en fikapaus efter att ha kikat på några av verken för att sedan fortsätta turen. Är det vackert väder och under sommarhalvåret kan det vara trevligt att ha med sig en fikakorg och slå sig ner i Vänortsparken bland djurskulpturer och växtlighet.

Bakgrunden till att det finns så rikt med konst i Täby centrum beror på ombyggnaden som satte igång 2007 och blev klar 2018. Invånarna fick nya bostäder och ett nytt stort torg. I samband med ombyggnationen planerades det också för ny offentlig konst.

Arbetet med att hitta konstnärer började 2011. En jury bestående av tjänstemän från Kultur -och fritid och Samhällsutvecklingskontoret, politiker från Stadsbyggnadsnämnden och Kultur- och Fritidsnämnden samt en utomstående konstkonsult tillsattes. Juryn beslutade att köpa in färdiga verk till kommunen.

Utifrån de intresseanmälningar som kom in gjordes ett urval. Urvalet presenterades i tidningen Mitt i Täby där läsarna ombads rösta på sina favoritverk. Vinnarna är de som du nu kan se i centrum.