Fyra konstverk finns vid rulltrappan som leder upp till Södertörns högskola. De är olika men hänger ändå ihop. Alla är gjorda av Sam Westerholm. Det är som att han har gjort en utställning här mellan pendeltåget och Södertörnsområdet.
Möte mellan olika tider
En guldfärgad sol med fem strålar möter dig när du åker ner för rulltrappan. Solen blundar och ler. Ungefär som om den ser inåt och blir lycklig av det.
Till höger nedanför rulltrappan står en skulptur av en kvinna. Hon är klädd i kappa och hatt, och bär glasögon. Stadigt står hon och blickar ut mot resenärerna.
Mittemot kvinnan finns på väggen en grå relief av betong som föreställer en organism, en fossilliknande insekt. Den har en stor kropp och ett litet huvud. Kroppen består av sex horisontala delar som vidgar sig ut från djurets ryggrad. På huvudet sitter två runda ögon och två antenner. Figuren ser både urtida och vänlig ut.

Utanför rulltrappan står en svart skulptur som har titeln Dubbelbagge. Skulpturen är svart. Den har avlång form och från denna sticker två huvuden som är vända åt olika håll. Dubbelbaggen har stora utstående ögon. På kroppen är cirklar inristade. Även denna skulptur har något urtida över sig. Sam Westerholm har sagt om andra liknande verk att det finns en stiltje i kroppen men rätt var det är så kommer en blixtsnabb rörelse. Det stämmer även på Dubbelbagge.

Konstnärens tankar
Sam Westerholm berättar om hur han fick uppdraget i boken Sam Westerholm Reliefer från 2023:
“Projektet var upplagt som en tävling med tre inbjudna (konstnärer) och jag fick en stark impuls av platsen, av berget den lutade sig emot och att högskolan och även sjukhuset skulle utgöra forskningsmiljöer.”
Om solen säger han:
“Att solen lyser över allt har att göra med någon slags tröst.”
Och om de andra två skulpturerna berättar han:
“När du kommer ut har du den stora dubbelbaggen som är likadan från ena sidan till den andra. Det symboliserar skeendet när man går till sjukhuset och oroar sig för att vara sjuk, men hälsan tiger still. Förhoppningsvis blir allt vid det vanliga, det vill säga likadant.
Sedan finns en skulptur av en kvinna som en bild av “velourvänstern” vid sidan om. Det är alltså ett tidsspann från urtida fossil till velourvänstern. Skalbaggen är någonstans mitt emellan, men den tillhör också symboliken i det urtida Egypten.”

Information om konstnären och hans tankar om verket hittar du i boken:
Sam Westerholm, Reliefer av Sam Westerholm från 2023. Medförfattare: Karsten Thurfjell