Gzim och den frusna sjön

Konstnär: Knutte Wester

Material: Brons

Kommun: Täby

Besöksmålstyp: Människor, Offentlig konst

Adress: Esplanaden

Närmaste SL-hållplats: Täby centrum

En pojke gjord av brons som sitter på en parkbänk.

Gzim och den frusna sjön. ©Knutte Wester/ Bildupphovsrätt 2019. Foto: Eva Dalin.

År 2003 flyttade konstnären Knutte Wester sin ateljé till ett flyktingläger i Boliden. Där mötte han en nioårig pojke som hette Gzim. Pojken hade flytt med sin familj från kriget i Kosovo, och en stor del av uppväxten hade han tillbringat på olika flyktingläger i Europa.

En pojke gjord av sten sitter på en parkbänk.

Ett nytt liv

Gzim besökte ofta konstnärens ateljé, och så kom det sig att de två blev vänner. Pojken bestämde sig för att Boliden skulle bli hans plats på jorden, hans nya hem. Han lärde sig att prata svenska så bra att han till och med pratade norrländska. Hans dröm var att bli fotbollsproffs och i skolan fick han nya klasskamrater.

Beskedet

En vinterdag kom Gzim till Knutte och sade att han hade något viktigt att berätta. Tillsammans gick de i väg och hamnade vid ett bänkbord vid en frusen sjö. Pojken satte sig på bordet med fötterna på bänken. Han berättade att han och hans familj skulle bli utvisade till Kosovo. Det var först när han sa orden högt som han själv tycktes förstå innebörden av beskedet, som han fått samma dag. Då kom tårarna. Liksom sjön var frusen, frös barnets drömmar till is.

Skulpturen

Minnet av pojken lämnade inte Knutte Wester. Åtta år efter händelsen, 2011, gjorde han en skulptur med titeln Gzim och den frusna sjön.

“Det är inte en skulptur av en person, utan av ett minne. En historia som tiden förvandlat till en metafor; vid den tiden då skulpturen tog form hade pojken flyttat och gått vidare i livet. Men nu fanns det andra människor, andra bänkar, och andra sjöar som frusit till is.”

Knutte Wester

Skulpturen i Täby är den tredje skulpturen i Sverige av ”Gzim och den frusna sjön”. De två andra finns i Västerås och Skellefteå. När medborgarna i Täby fick rösta om vilka konstverk de ville ha fick ”Gzim och den frusna sjön” tillsammans med ”Svart knapp” flest andel av rösterna. 60 procent av de som röstade önskade ha Gzim i Täby centrum.

Om konsten i Täby

I Täby är konstverken koncentrerade till Täby centrum. Här kan du gå en konstrunda på en timme eller en halvtimme. Kanske vill du ta en fikapaus efter att ha kikat på några av verken för att sedan fortsätta turen. Är det vackert väder och under sommarhalvåret kan det vara trevligt att ha med sig en fikakorg och slå sig ner i Vänortsparken bland djurskulpturer och växtlighet.

Bakgrunden till att det finns så rikt med konst i Täby centrum beror på ombyggnaden som satte igång 2007 och blev klar 2018. Invånarna fick nya bostäder och ett nytt stort torg. I samband med ombyggnationen planerades det också för ny offentlig konst.

Arbetet med att hitta konstnärer började 2011. En jury bestående av tjänstemän från Kultur -och fritid och Samhällsutvecklingskontoret, politiker från Stadsbyggnadsnämnden och Kultur- och Fritidsnämnden samt en utomstående konstkonsult tillsattes. Juryn beslutade att köpa in färdiga verk till kommunen.

Utifrån de intresseanmälningar som kom in gjordes ett urval. Urvalet presenterades i tidningen Mitt i Täby där läsarna ombads rösta på sina favoritverk. Vinnarna är de som du nu kan se i centrum.