Andreas Erikssons elva meter höga målning, som dominerar entréhallen, är inte bara sjukhusets största konstverk, utan troligen Sveriges genom tiderna största målning. Som i många verk av Andreas Eriksson är det naturen som är motivet. Inspiration är hämtad från det det gröna, bördiga landskapet runt hemtrakten Kinnekulle. I flera år har han arbetat med den utrullade duken, som han kliver runt på och täcker bit för bit, ofta med ett oändligt antal penslar.
Arbetet med “Stenbrottet” påbörjades en sensommar, därav de gröna frodiga tonerna som så småningom övergår i multnande jordfärger med inslag av is och snö. Den gröna färgen, eller snarare de många nyanserna av den, är ett signum för konstnären. Färgen han använder är pigmenttät och torr. Det gör att den blir skrovlig som ett sandpapper. Andreas Eriksson har sagt att han inte tänker på en bild när han målar, utan bara på strukturer. Han målar aldrig av något. På frågan hur det varit att få måla ett så stort verk, täcka en så stor yta, svarar han:
”Det var inte svårt, bara lustfyllt.”
Andreas Eriksson