¨

Konstvandring i Haninge för dig med synnedsättning

Datum: 2024.06.15 - 2024.06.15

Skulptur i sten. I stenblocket syns former av ett ansikte, fåglar och blad.

©Pye Engström/ Bildupphovsrätt 2022. Foto: Stockholms läns museum.

Välkommen till en konstvisning i Haninge den 15 juni kl 13.00.

I Haninge finns en fin samling med offentliga konstverk. Följ med på en konstrunda där vi känner och ser på konsten. Varför finns det en flyttkartong av brons i en rabatt i en gränd? Och hur kommer det sig att finns ett konstverk med vikt tvätt?

Konsten i Haninge har en stark koppling till platsens och människornas historia. Alla verk på konstrundan är taktila. Under turen besöker vi Pye Engströms verk Fåglarna i handen i Eskilssparken. Hennes konstnärskap fick en ny inriktning efter att hon träffat en grupp med synskadade barn, efter det gjorde hon bara taktila konstverk.

Konstrundan är 1,5 km lång. Vandringen leds av Rebecka Walan, konstintendent på Stockholms läns museum.

Efteråt samlas vi som vill för en fikastund på Mums freshfood. Här finns även mat för den som är hungrig.

Tid: 15 juni kl 13.00─14.15
Anmälan: Anmäler dig på Synskadades Riksförbunds webbplats Konstvandring i Haninge – Synskadades Riksförbund Stockholm Gotland (srfstockholmgotland.se)

Samling färdtjänst: Poseidons torg 8 utanför Haninge kulturhus,
Med SL: Åk till Handens pendeltågsstation som ligger cirka 300 meter från Kulturhuset. Kommer du från stan så sitt lång bak i tåget.

Alla konstverk i Haninge finns också i länsmuseets app Upptäck konsten, tillsammans med tolv andra kommuners konst. Appen Upptäck konsten är gratis att ladda ner och anpassad för dig med synnedsättning. Obs, du behöver inte ha appen inför vandringen.

Vandringen arrangeras i samarbete med Stockholms läns museum och Synskadades Riksförbund/Stockholm Gotland.