Nu har vi lämnat Edsberg bakom oss och kliver vi av tåget på stationen i Rotebro. Invid stationer löper en bro över motorvägen och där möter vi en ung kvinna som berättar om hur hon minns den här platsen från sina tonår.
”Jag tror inte så många andra kan relatera till det här, men ovanpå bron över spåret där brukade vi alltid hänga, jag och mina kompisar, när vi var coola. Vi stod ovanpå bron, där tågen går runt. Och kände oss som vi hade… som vi såg det, hela världen framför oss. Ja lite så.
Det är bron vid centrumet. Den går liksom över perrongen och sen på toppen av bron går det ner en trappa till spåret och sen på andra sidan så är det samma sak, fast ner i en tunnel. Vi kallar den dagisbron för den slutar på dagiset.
Mina kompisar bodde på andra sidan spåret. Vi brukade träffas där på mitten av bron och sen så satt vi där uppe och snackade och sen gick man hem till sig efteråt.”
Sollentunas första tågstation
Norra stambanan invigdes 1866. Då var Rotebro den enda stationen i Sollentuna. Från början fanns här ett stationshus i trä, men efter en brand 1876 byggdes ett nytt, två våningar högt stationshus i tegel.
Öster om spåren låg godsmagasin och personalbostäder. I stationshuset låg även postkontor, sedan post började transporteras med järnväg 1866. Stationshuset revs 1968, när pendeltågen började rulla. Då ville man ha en pendeltågstation av standardsnitt. 1974 revs ett tjugotal villor väster om stationen för att lämna plats åt Rotebro centrum med flerbostadshus, skola och affärscentrum.