Till minnet av en stad

Besöksmålstyp: Historia, Människor, Offentlig konst, Sport

Adress: Hagalund

Närmaste SL-hållplats: Sunnangården

En man står med sträck upp i luften, bredvid ligger en man. Allt är i sten.

©Karl Göte Bejemark/ Bildupphovsrätt 2012. Foto: Elisabeth Boogh.

Flera av konstverkets delar finns tyvärr inte längre kvar. Här får du en beskrivning av alla delar som fanns från början.

Skulpturgruppen är en minnespark över det gamla Hagalund. Det är en berättelse över ett svunnet samhälle. I ena änden av parken finns en klassicerande port och i andra en avgjutning av en glasveranda med en bänk. Däremellan är flera skulpturer på gräsmattan.

En port står i en glänta i skogen.
Till minnet av en stad. ©Karl Göte Bejemark/ Bildupphovsrätt 2012. Foto: Elisabeth Boogh.

Äldre byggnader

KG Bejemark fick idén till parken när han vandrade runt i resterna av det gamla Hagalund, det som revs i samband med att höghusen skulle byggas, då det nya Sverige skulle bli till. Han fann ett förråd där man sparat byggnadsdelar som var rester av den gamla bebyggelsen. Verandan hade tillhört huset där K. Larsson hade speceriaffär och fotogenförsäljning.

Händelser från förr

Mellan de båda utsirade portalerna hittar du objekt och figurer på pelare. Ett exempel är Hagalunds tungviktsboxare, Harry Persson, som nådde internationell berömmelse, men här blir han knockad av sin överman, norrmannen Otto von Porat som blev guldmedaljör i tungvikt vid Olympiaden 1924. Han slog ut Persson på knockout 1931 och det blev slutet på en lång framgångsrik boxningskarriär.

En man står med sträck upp i luften, bredvid ligger en man. Allt är i sten.

Olle Olsson

Vid ett staffli sitter konstnären Olle Olsson Hagalund och målar en tavla. Om tittar närmare på tavlan ser du ett hus, alltså något helt annat än de höga husen som han som han är vänd emot. Konstnären var uppvuxen i området och det hus han bodde i är ett av de få som bevarats. Nu är det omvandlat till ett museum som du kan besöka under sommarhalvåret.

En man står framför en fyrkantig form.

Minnen

På de andra pelarna ser du en kvinnotorso, en älg, ett växellok och ett hus med snickarglädje. Konstnären har berättat att kvinnotorson har med kärleken och livet att göra. Det var med en kvinnotorso som han till slut kom in på Konstakademin efter att ha sökt sex gånger.

Älgen är en representant för landsortsidyllen. Växelloket påminner om de gamla lokstallarna som en gång funnits nedanför kullen, där också KG Beijemark arbetade när han flyttade till Stockholm. Huset med snickarglädje står som en symbol för gamla Hagalunds bebyggelse, men det kan också fungera som ett fågelbord.

En figur i sten.
En litet hus som står på en påle.
En tåg i sten.

Om konsten i Solna

Här presenteras konst som framförallt är knuten till Solna centrum men också till Hagalund och Västra skogen. Konsten är i flera fall platsspecifik, det vill säga att den har koppling till den plats där den är placerad. Konstnärerna har tänkt till, ibland med ambitionen att mjuka upp, ibland med att väcka minnen till liv. I Solna byggs det som aldrig förr. Här har vi fått vår nya nationalarena och ett nytt shoppingcentrum. På 1970-talet revs det gamla Hagalund och ur det reste sig de ståtliga blå höghusen. Konsten är från olika perioder och andas av både minnen och nytänkande.