Eldfågeln

Eldfågeln

Konstnär: Berndt Helleberg

Tillkomstår: 1969

Material: Glasfiberarmerad plast


Kommun: Österåker

Besöksmålstyp: Offentlig konst, Sagor, antiken och väsen

Adress: Åkersberga brandstation

Närmaste SL-hållplats: Åkers Runö

En figur som är uppbyggd av tre former som bildar underkropp, mellankropp och huvud.

Eldfågeln. ©Berndt Helleberg/ Bildupphovsrätt 2013. Foto: Jenny Bergensten.

Eldfågeln hittar du vid brandstationen. Skulpturens höjd och de dramatiska färgerna svart och rött gör att du ser den på håll.

Skulpturen är tre meter hög och uppbyggd av tre former. Underkroppen är halvcirkelformad med röda taggar på insidan och svarta taggar på utsidan. Mellankroppen är ett klot. Huvudet är en urgröpt halvcirkel med röd näbb och ett hål som är fågelns öga. Från huvudet sträcker sig tre röda spröt upp mot himlen. Är det hår, eller kanske eld-flammor?

Lägg märke till formernas kontraster av mjukt och hårt, som till exempel den spetsiga näbben mot den runda kroppen. Färgerna svart och rött ger skulpturen ett dramatiskt uttryck, men fågeln har också något snällt och vänt över sig. Kanske tack vare det stora ögat?

En figur som är uppbyggd av tre former som bildar underkropp, mellankropp och huvud.
Eldfågeln. ©Berndt Helleberg/ Bildupphovsrätt 2013. Foto: Jenny Bergensten.

Rysk folksaga

Titeln Eldfågeln leder tanken till den ryska folksagan med samma titel. Prins Ivan är på resa och hamnar i en förtrollad trädgård där en stor och färggrann eldfågel dyker upp. Ivan bestämmer sig för att fånga den, men släpper sedan fågeln fri i utbyte mot en gyllene fjäder. Längre in i trädgården ser han hur en trollkarl håller tolv prinsessor fångna. Prins Ivan bestämmer sig för att befria prinsessorna från trollkarlen. En kamp utspelar sig mellan trollkarlen och Ivan.

När trollkarlen är på väg att förvandla Ivan till en sten höjer prinsen sin gyllene fjäder. Då kommer eldfågeln till undsättning. Eldfågeln tvingar trollkarlen att dansa tills han blir utmattad. Sedan sjunger fågeln en vaggvisa som får trollkarlen att somna. Sagan slutar med att prinsessorna blir fria.

Den mest kända tolkningen av Eldfågeln är en balett som uppfördes 1909 med koreografi av Michel Fokine till musik av Igor Stravinskij.

Eldfågeln passar bra vid en brandstation. Här handlar det förstås inte om att rädda prinsessor från onda trollkarlar utan Österåkers befolkning från bränder.

Om konsten i Österåker

Den offentliga konsten i Österåker är en skiftande konstsamling. Här finns fontäner och lekande barn av brons. En del konst finns i centrum och en del finns utmed kanalen i Åkersberga. Flera konstverk anspelar på att Österåker är en skärgårdskommun med närhet till vatten. Gå en konstrunda och upptäck den offentliga konsten, en skatt som finns mitt i bland oss.