Family living – the true story (Vad är framtidens minne? Del 2)

Facebookgruppen Family living – the true story startade redan 2009 och har idag över 77 000 medlemmar. Här delas dagligen fotografier av vardagsstökiga hem, bilder som anspelar på inredningstidningarnas idealbilder av perfekta hem. Bilderna som läggs ut i gruppen blir del av ett gemensamt fotoalbum som visar våra hem som de egentligen ser ut. Medlemmarna i gruppen peppar varandra och inläggen är ofta humoristiska, kanske rent av dråpliga.

Ett fotografi delat på sociala medier kan ibland beskrivas som en fotografisk kommentar, där fotografiet tillsammans med inläggsförfattarens text, andras kommentarer och emojis och lajks (eller likes) skapar en helhet. Detta gäller definitivt för många av inläggen i gruppen där bilden i sig kanske inte säger så mycket, men med en humoristisk knorr kan den säga ganska mycket om till exempel stressade småbarnsföräldrars liv som har svårt att få ihop vardagspusslet och där städningen definitivt kommer i sista hand.

Ett rum fullt med kläder överallt. På tvättlinor, på sängen, i garderoben, på golvet.
Vimplar ändrar verkligen helhetsintrycket på vårt gästrum. Så välkomnande. Fotograf: Kajsa Beckman.

Jag tycker att bilderna är intressanta ur ett kulturhistoriskt perspektiv. Vi har äldre bilder i våra fotosamlingar som beskriver hur ett hem sett ut, och hur familjelivet tett sig. Bilderna från gruppen Family living erbjuder en beskrivning av verkligheten idag och bygger därmed vidare på våra samlingar samtidigt som motiven erbjuder en vardaglighet av sällan skådat slag.

Läs första delen av inlägget: Vad är framtidens minne?

Om skribenten

Elisabeth Boogh har en fil. Kand. i fotografi och arbetar på Stockholms läns museum som bildantikvarie med särskilt fokus på digital insamling.