Byggwebben – inspiration för bevarande och återskapande

Att inreda sitt hem kommer nog alltid att vara på modet. Att följa de senaste trenderna är både populärt och skapar en känsla av att följa med i tiden. Dock är huskroppen många gånger från en annan tid än inredningen. För att trivas blandar vi stilar, vilket ger personlighet till varje hem. Vi uppdaterar ofta, men tänker inte alltid på att undersöka vilka av alla lager i en inredning som är i original. Att bevara originalen och komplettera med senare inslag respekterar husets själ och skapar många gånger en spännande struktur. I framtiden vill sannolikt kommande generationer ha sådant som vi slänger idag.

Miljonprogrammet

Under 1960-talet skedde en byggboom i Sverige. De flesta av oss känner till det så kallade miljonprogrammet, det storskaliga byggprojektet när en miljon bostäder uppfördes i landet under knappt tio år. Kanske bor just du i en bostad från denna tid? Är något i din inredning i original från byggåret och i gott skick? Bevara det och återbruka. Eller vill du kanske återskapa någonting tidstypiskt? Idag, liksom genom historien, hämtas inspiration till inredningstrender från gångna perioders stilar. Något som har synts under de senaste åren, efter en tid av strikt vit inredning, är väggar i kulörer – bland annat väggar som håller sig nära gråskalan.

Byggtapeten

”De så kallade byggtapeterna, också kända som kommunalgrå, förknippas starkt med 1960-talet. Den största mängden byggtapeter såldes i samband med miljonprogrammet under åren 1965–1974. Avsikten med byggtapeterna, rent estetiskt, var att de skulle synas så lite som möjligt, och att så många som möjligt därför skulle kunna använda dem oavsett smak och möblemang. Dessutom var dessa tapeter billiga. Byggtapeten bestod av en enfärgad ljus bottenfärg i en skala från ljust grå till ljust beige. Mönstren, i vitt, som var tryckta ovanpå, var enkla och abstrakta som till exempel lutande streck, rutor, punkter eller liknande.

På grund av den intensiva byggboomen efter andra världskriget och fram till början av 1970-talet är byggtapeten förmodligen den till volymen största tapettyp som någonsin tillverkats i Sverige.” Idag finns nyproducerade tapeter som hyllar byggtapetens uttryck.

Den citerade texten ovan är ett utdrag från länsmuseets sida Byggwebben och där står mer om bland annat tapetens historia. Inom kort kommer Byggwebben åter att bli en tillgänglig kunskapsbank för alla våra hjärtligt välkomna webbesökare!

Byggwebben

Byggwebben är Stockholms läns museums webbsida om byggnadsvård. Sidan ger bland annat tips och råd om hur hus restaureras enligt traditionella metoder och med bra material. Även bebyggelsehistoria, relevant lagstiftning, byggnadsvårdstermer och boktips med mera presenteras.

I sommar lyfter vi fram Byggwebben med en ny struktur, flera nyproducerade texter och genomgång och uppdateringar av det befintliga materialet. Framöver kommer fler texter att läggas till och ni får gärna tipsa oss om sådant ni vill läsa om! Arbetet med Byggwebben startade 2002, och många antikvarier på länsmuseet har författat innehåll till Byggwebben genom åren. Tack vare alla nyfikna, byggnadsvårdande länsinvånares frågor till museet, byggdes en digital kunskapsbank, med avsikten att vara en inspirationskälla för alla, och öka tillgängligheten till information om byggnadsvård!

Jämfört med när Byggwebben startade finns idag mycket kompletterande information i ämnet på internet, och det ser vi som en glädjande utveckling för byggnadsvården! Byggwebben har genom åren finansierats med medel från länsstyrelsen, men just den här uppdateringen gör vi själva på museet, i samband med att vi storsatsar på vår nya digitala museiprofil.

Håll utkik, Byggwebben nylanseras snart på vårt digitala länsmuseum! Solig maj månad!

Om skribenten

Hedvig Bellberg, Bebyggelseantikvarie på Stockholms läns museum