Oktett G är ett av de åtta konstverken på byggnaden Ormen långe i Masmo.
Mosaiken är utförd i en enhetlig färgskala. Färgerna skiftar mellan mörk och ljusare beige, ljusgrå, mörkare grå och vitt eller benvitt. Mitt på väggen kan du urskilja en figur, ett djur med uppstickande grå fenor. Det ser ut som ett drakdjur, eller något vattenlevande djur som simmar över väggen, med ett svart öga uppe till vänster i mosaiken. Ett urdjur? Men ett vänligt djur. Eller vad tycker du?
Titeln här är liksom de övriga titlarna på konstverken på Ormen långe lite kryptisk. Oktett G. Vad betyder det?
En oktett är något som innehåller åtta element. Inom musiken är det till exempel en grupp som består av åtta musiker, eller ett musikstycke skrivet för åtta personer.
Konstnären har gjort mosaik på andra fasader, ett exempel är Krumelur från 1953 som finns på Mariedalsvägen i Malmö. Konstverket i Malmö är gjort med italiensk glasmosaik och komponerad med klara röda, gröna och gula färger. Alltså en helt annan färgskala än här i Masmo. En likhet mellan de båda verken är att det finns en rörelse. I Malmö löper den som lysande gult band igenom de olika fälten, i Masmo är det ett djur som verka röra sig.
Ormen långe
Ormen långe är en 300 meter lång byggnad som slingrar sig efter Masmo-berget. Den är döpt efter ett vikingatida skepp känt för sin storlek som var 37 meter långt. När byggnaden stod klar 1964 var Ormen långe Storstockholms största bostadshus med 408 lägenheter som skulle rymma 1200 människor. Arkitekt var Andreas Carstens. Storskaligheten blev kritiserad, bland annat för att så många som 400 barn skulle trängas på ett litet område. Ett sätt att tillmötesgå och blidka kritikerna var att införa konst på byggnaden. Med konstverk vid portarna skulle det också bli enklare för de boende och deras barn att hitta hem. Fastighetsbolaget Huge utlyste en tävling och fick in över hundra bidrag. Av dessa blev åtta utvalda.
Konsten
På fasaden finns åtta väggfält med konstnärlig utsmyckning av lika många konstnärer. Två portar delar på ett konstverk, eftersom byggnaden sammanlagt har sexton ingångar. Alla verk är från samma år då huset byggdes. Konstverken är också lika stora, 14 kvadratmeter, och gjorda på samma nivå på byggnadens socklar. Tack vare att de är i ögonhöjd är de lätta att se, de flesta har också taktila värden då det finns reliefverkan i flera av verken.
Konstverken är gjorda av betong eller mosaik. Verken är mer eller mindre abstrakta och titlarna underfundiga på ett för 1960-talet typiskt sätt, som till exempel XYZ, Oktett G, TU och Miklagård.
Eftersom konstverken hör ihop med portuppgångarna kunde, och kan ännu, de boende relatera till konsten. Att ett av verken heter Att hitta hem är ingen tillfällighet och signalerar just att Ormen långe var en storskalig byggnation för sin tid där man behövde hjälpa de boende att hitta rätt.
Ett kulturarv
Konstverken har hållit väl över tid, både det konstnärliga uttrycket och materialmässigt. Konsten på Ormen långe är ett fint exempel på satsningen på så kallad byggnadsanknuten konst. Byggnaden och konsten är en del av kulturarvet. Tillsammans bildar de ett unikt sammanhang som minner om folkhemmets historia, och som även pekar framåt för framtidens boende.