Ett konditori för möss och människor

Konstnär: Anonymouse

Tillkomstår: 2018

Kommun: Värmdö

Besöksmålstyp: Djur, Offentlig konst

Adress: Porslinskvarteren i Gustavsberg

Närmaste SL-hållplats: Höjdhagen

Ett upplyst fönster på en vägg ungefär som ett tittskåp.

©Anonymouse/ Bildupphovsrätt 2020. Foto: Anonymouse.

Ett litet konditori har slagit upp sina portar i Gustavsberg. Men du måste vara under fem centimeter för att kunna handla något av de bakverk som syns genom skyltfönstret. Med andra ord behöver du ha ögonen öppna för oväntat små konstverk under söndagspromenaden.

Ett fönster på en vägg.
Ett konditori för möss och människor. ©Anonymouse/ Bildupphovsrätt. 2020 Foto: Anonymouse.
Ett tittskåp med texten Konditori på en betongvägg.
Ett konditori för möss och människor. ©Anonymouse/ Bildupphovsrätt 2020. Foto: Rebecka Walan.

Fyndig möblering

Konditoriet är insprängt i betongväggen, och är cirka 30 x 20 centimeter stort. När du kikar in genom fönstret ser ett rum som är möblerat med stolar, bord och soffor. Om du tittar noga så ser vad du möblerna är gjorda av. Sittdynorna på stolarna är gjorda av kapsyler, den mysiga vinröda plyschsoffan är i själva verket en öppen plånbok. Den som läser det finstilta på dörren kan upptäcka att betalningsmedel är antingen ett “Maustrocard” eller ett “Chisakort” .

Inte långt ifrån konditoriet hittar du Hotel Stilton. Det är ett minihotell med rum tapetserade i olika mönster och färger. Här får gästerna sova i makrillburkar. Hotellet är byggt av ett gammalt elskåp.

En rektangulär stålbox med fönster. Hotel Stilton är skrivet på en skylt.

Monumental konst

Att göra stora skulpturer i det offentliga rummet har länge varit förknippat med status. Stora bronsskulpturer har avtäckts med pompa och ståt. Men det monumentala behöver inte vara stort. Det monumentala kan också finnas i det lilla konstverket.

Om konsten i det offentliga rummet är så liten att den är svår att få syn på, blir lyckan istället desto större när du upptäcker den. Det lilla formatet har även i sagans värld fascinerat människan. Ett exempel är Tummelisa som är så liten att hon föds i en blomma, och sedan liftar till varmare breddgrader genom att rida på en svala.

Anonymouse

De som ligger bakom konstverken är gruppen Anonymouse. De kallar sig själva för ”ett löst sammansatt nätverk av möss och människor”. Gruppen utgår ofta från platsers historia och har varit verksam sedan mars 2016. I sina installationer leker de med tanken på att det finns en parallell värld som vi människor inte kan se. I denna värld finns möss och andra smådjur och de tar vara på de saker som vi människor tappat eller slängt.

Konditoriet når du med hjälp av en repstege. Visst vore det fantastiskt att bli lika liten som en tumme och kunna slå sig ner på Konditori Pistacia och göra en beställning?
Men så var det där med kortbetalningen. Har du ett Chisakort eller Maustrocard?

Om konsten på Värmdö

Många av de offentliga verken i Värmdö kommun finns i Gustavsberg. Många har kopplingar till det gamla brukssamhället och keramisk produktion som bedrivits i fabrikerna. Idag finns många kreatörer i området och flera av dem arbetar med konsthantverk och keramiska material. I de offentliga verken möts det unika kulturarvet med samtiden.

Flera av konstverken finns i Gustavsbergs Hamn. Eftersom det inte är så långt mellan konstverken kan du med fördel gå en konstrunda. Här kan även även passa på att besöka Gustavsbergs Konsthall och Gustavsbergs Porslinsmuseum.