Återskapade kvinnoplagg från sent 1300-tal

Namn: Amica Sundström, 1:e antikvarie, textil, Statens historiska museers samlingsavdelning Tidsepok: 1380-1400 Vad har du på dig? Jag en särk sydd av linnetyg. Den är gjord av raka stycken med kilar. Den är sydd för hand och alla sömmar är fällda med dubbelt invikt för att tyget inte skall repa upp sig. Jag har sytt...

Läs mer

Återskapade kvinnoplagg från Vikingatiden

Namn: Linnea Vennström, arbetsinstruktör Socialpsykiatrin Tidsepok: Vikingatid, för att vara mer exakt så skulle jag säga 850-950-tal Social status på dina kläder: Högre stånd, rikare vikingatida kvinna Vad har du på dig? Underst har jag en särk som är handsydd i blekt linnetyg. Den är sydd med knyppeltråd. Alla sömmar är sydda med efterstygn och...

Läs mer

Tidsresenärerna

Inom slöjden har det alltid varit en självklarhet att själv skapa de föremål man har haft behov av. Tidigt i mänsklighetens historia så började människor att specialisera sig på olika hantverk och man började att sälja det man var bra på att producera, för att sedan köpa det man själv inte kunde framställa. Idag så...

Läs mer

Den 28 mars 2019 höll Stockholms läns museum och Stockholms Kvinnohistoria ett gemensamt programpunkt som handlade om kvinnliga landskapsarkitekter. Hur såg kvinnliga landskapsarkitekters möjligheter att etablera sig ut under början av 1900-talet? Medverkande: Catharina Nolin, professor i konstvetenskap på Stockholms universitet, har under decennier fokuserat och forskat på trädgårdshistoria och landskapsarkitektur. Hon har bland annat...

Titta här

Lagning för hela slanten

Trenden att laga sina kläder är här för att stanna. Den senaste tiden har ett flertal böcker skrivits på temat. Lagningsproffs har också synts i TV-rutan där vi fått lära oss hur man hanterar nål och tråd. Det är inte skämmigt och pinsamt att ha lagade kläder längre. Det är tvärt om en symbol för...

Läs mer

Utan nytta om kunskapen inte sprids

Slöjd är ett eget kulturområde. Hos oss på Slöjd Stockholm är kursverksamhet en viktig del i vår verksamhet. Men varför håller vi kurser? Det finns flera anledningar såklart och det är nästintill omöjligt att specificera alla, men vi berättar gärna om några av dom. Till att börja med anlitar vi skickliga slöjdhandledare. Att som slöjdare...

Läs mer

FYRA ELEFANTER: Del 2

Det här är den andra och avslutande delen om elefanter, modernistisk och senmodernistisk arkitektur samt stadsplanering. I den första delen besökte vi ett fult parkeringshus på Norrmalm och den sedan länge försvunna elefantroboten Bensina. Elefanthuset När Skansens elefanter flyttade härifrån 1992 var Bambina sedan länge bortgången och den sista elefanten som levde här kallades för...

Läs mer

FYRA ELEFANTER: Del 1

Vad har elefanter med modernistisk och senmodernistisk arkitektur och stadsplanering att göra? Om jag ska vara helt ärlig är svaret förmodligen; ingenting. Men, nu har rubriksättaren präntat in bokstäverna i betongen och elefanthjorden smitit ut i rusningstrafiken. Den här texten är ett arkitekturhistoriskt svanhopp i två delar som tar spjärn mot ett språkligt sammanträffande och...

Läs mer

När saker får nytt liv

Slöjdare är ibland ”hoarders”* av rang – jag har inte bara en utan fem täljknivar. En har jag köpt när jag var nyfrälst täljare (favoriten), en är farmors gamla (artefakt snarare än ett verktyg), en köpte jag på en marknad (för långt blad för mig), en köpte jag då jag glömde att jag skulle ta...

Läs mer

Jag ska måla hela världen…

Visste du att länets och kanske till och med Sveriges största konstverk är en samling hus?  Vilket område tänker jag då på? Jo, de färgglada husen som blivit ett landmärke när du kommer söderifrån med tåget: Flemingsbergs bostadsområde. Samtliga fasader här är nämligen färgkomponerade av en konstnär. Västra Flemingsberg byggdes som en del i miljonprogrammet...

Läs mer
close-icon