Stockholms läns museum
Stockholms läns museum

Betongblot

Betongblot

Konstnär: Lars Hellström

Tillkomstår: 1964

Material: Betong


Kommun: Huddinge

Besöksmålstyp: Offentlig konst

Adress: Solhagavägen 22 i Vårby

Närmaste SL-hållplats: Masmo tunnelbana

Abstrakt verk av grå betong, och med inslag av mörkt grått och brunt. Betongen är lagd i relief med ristningar i. Rabatt med gröna växter framför.

©Olav Nilsson/Bildupphovsrätt 2025. Foto: Rebecka Walan

Betongblot är ett av de åtta konstverken på byggnaden Ormen långe i Masmo.

Konstverket är gjort i betong som är färgad i olika nyanser. Mörkt grått, brunt och dämpat rött mot en grå bakgrund. Formerna är omväxlande runda, raka och böjda. Konstverket är abstrakt men det går att skönja olika former.

Betongen med dess olika färger är också lagd i olika lager så att det blir relief. Konstnären har ristat i betongen och på så sätt förstärkt formerna. Ristningen gör också att betongen blir lättare, som en slags skrift.  

Ordet blot som ingår i titeln kommer från forntiden. Det betyder att man offrar till de högre makterna. Om vi ska tolka konstverket bokstavligt så handlar det alltså om ett offer i betong. Genom att hänvisa till äldre tider kopplar konstnären ihop verket med namnet på byggnaden. Ormen långe var ju ett stort vikingatida skepp.   

Konstverket är indelat i nio vertikala fält och dessa är åtskilda med en grå betonglinje. Varför ser det ut så? Det kan ha att göra med att de tog nio dagar att utföra verket. På italienska kallas detta för giornato, det vill säga att konstnärer bara lade på så mycket murbruk som de hann med att måla på en dag.  

Den abstrakta konsten kan locka oss att associera och fantisera. Vad ser du? Hittar du något som verkar vara hämtat från verkligheten? Figurer Ansikten? Blommor?  

Ormen långe

Ormen långe är en 300 meter lång byggnad som slingrar sig efter Masmo-berget. Den är döpt efter ett vikingatida skepp känt för sin storlek som var 37 meter långt. När byggnaden stod klar 1964 var Ormen långe Storstockholms största bostadshus med 408 lägenheter som skulle rymma 1200 människor. Arkitekt var Andreas Carstens. Storskaligheten blev kritiserad, bland annat för att så många som 400 barn skulle trängas på ett litet område. Ett sätt att tillmötesgå och blidka kritikerna var att införa konst på byggnaden. Med konstverk vid portarna skulle det också bli enklare för de boende och deras barn att hitta hem. Fastighetsbolaget Huge utlyste en tävling och fick in över hundra bidrag. Av dessa blev åtta utvalda.  

Konsten

På fasaden finns åtta väggfält med konstnärlig utsmyckning av lika många konstnärer. Två portar delar på ett konstverk, eftersom byggnaden sammanlagt har sexton ingångar. Alla verk är från samma år då huset byggdes. Konstverken är också lika stora, 14 kvadratmeter, och gjorda på samma nivå på byggnadens socklar. Tack vare att de är i ögonhöjd är de lätta att se, de flesta har också taktila värden då det finns reliefverkan i flera av verken.  

Konstverken är gjorda av betong eller mosaik. Verken är mer eller mindre abstrakta och titlarna underfundiga på ett för 1960-talet typiskt sätt, som till exempel XYZ, Oktett G, TU och Miklagård. 

Eftersom konstverken hör ihop med portuppgångarna kunde, och kan ännu, de boende relatera till konsten. Att ett av verken heter Att hitta hem är ingen tillfällighet och signalerar just att Ormen långe var en storskalig byggnation för sin tid där man behövde hjälpa de boende att hitta rätt.  

Ett kulturarv

Konstverken har hållit väl över tid, både det konstnärliga uttrycket och materialmässigt. Konsten på Ormen långe är ett fint exempel på satsningen på så kallad byggnadsanknuten konst. Byggnaden och konsten är en del av kulturarvet. Tillsammans bildar de ett unikt sammanhang som minner om folkhemmets historia, och som även pekar framåt för framtidens boende.