Stockholms läns museum
Stockholms läns museum

Att hitta hem

Att hitta hem

Konstnär: Per-Erik Hagdahl

Tillkomstår: 1964

Material: Betong


Kommun: Huddinge

Besöksmålstyp: Offentlig konst

Adress: Solhagavägen 10—12 Masmo

Närmaste SL-hållplats: Masmo tunnelbana

Abstrakt konstverk på sockeln på ett hus. Konstverket är gjort i bruna, beiga färger med former som går in i varandra.

Att hitta hem. ©Per-Erik Hagdahl/Bildupphovsrätt. Foto: Rebecka Walan

Att hitta hem är ett av de åtta konstverken på byggnaden Ormen långe i Masmo.

Konstverket på väggen är abstrakt och uppbyggt av färgerna beige, mörkbrunt och rödbrunt. Den ljusa färgen är som en botten och på den uppträder de bruna formerna. Merparten av formerna är rundade, även om det också finns några med rakare avslut. Att färgskalan är återhållen skapar harmoni. Formerna går ut och in i varandra. Här finns en rörelse som bildar en dynamisk helhet. Om du kisar med ögonen kommer de ljusa delarna att framträda tydligare. Vad ser du? Träd, stammar, bladverk, figurer?   

Konstnärens son, Peter Hagdahl, berättar att konstnären gjorde skissen till verket på lantstället i Sörmland, där den utfördes i full skala. När det sedan var dags att uppföra verket på plats använde han en teknik kallad sgraffito. Det är italienska och betyder skrapa. Sgraffito innebär att man täcker olika färger med en färg, och sedan skrapar fram och avslöjar de underliggande färgerna.

Per-Erik Hagdahl har arbetat med tre lager puts i olika färger och sedan skrapat fram färgerna under. Han har haft en ljus grundputs, sedan ett lager engelskt rött och överst den mörkvioletta färgen caput mortum, som är latin och betyder brända ben. Om du tittar noga ser du att de bruna tonerna bildar en svagt upphöjd relief.    

Titeln Att hitta hem kan ha att göra med en önskan om att vägleda de boende till sin portuppgång i den 300 meter långa huskroppen Ormen långe.  

Texten bygger på uppgifter från konstnärens son Peter Hagdahl som via mail intervjuades av Rebecka Walan den 22 april 2025.      

Ormen långe

Ormen långe är en 300 meter lång byggnad som slingrar sig efter Masmo-berget. Den är döpt efter ett vikingatida skepp känt för sin storlek som var 37 meter långt. När byggnaden stod klar 1964 var Ormen långe Storstockholms största bostadshus med 408 lägenheter som skulle rymma 1200 människor. Arkitekt var Andreas Carstens. Storskaligheten blev kritiserad, bland annat för att så många som 400 barn skulle trängas på ett litet område. Ett sätt att tillmötesgå och blidka kritikerna var att införa konst på byggnaden. Med konstverk vid portarna skulle det också bli enklare för de boende och deras barn att hitta hem. Fastighetsbolaget Huge utlyste en tävling och fick in över hundra bidrag. Av dessa blev åtta utvalda.  

Konsten

På fasaden finns åtta väggfält med konstnärlig utsmyckning av lika många konstnärer. Två portar delar på ett konstverk, eftersom byggnaden sammanlagt har sexton ingångar. Alla verk är från samma år då huset byggdes. Konstverken är också lika stora, 14 kvadratmeter, och gjorda på samma nivå på byggnadens socklar. Tack vare att de är i ögonhöjd är de lätta att se, de flesta har också taktila värden då det finns reliefverkan i flera av verken.  

Konstverken är gjorda av betong eller mosaik. Verken är mer eller mindre abstrakta och titlarna underfundiga på ett för 1960-talet typiskt sätt, som till exempel XYZ, Oktett G, TU och Miklagård. 

Eftersom konstverken hör ihop med portuppgångarna kunde, och kan ännu, de boende relatera till konsten. Att ett av verken heter Att hitta hem är ingen tillfällighet och signalerar just att Ormen långe var en storskalig byggnation för sin tid där man behövde hjälpa de boende att hitta rätt.  

Ett kulturarv

Konstverken har hållit väl över tid, både det konstnärliga uttrycket och materialmässigt. Konsten på Ormen långe är ett fint exempel på satsningen på så kallad byggnadsanknuten konst. Byggnaden och konsten är en del av kulturarvet. Tillsammans bildar de ett unikt sammanhang som minner om folkhemmets historia, och som även pekar framåt för framtidens boende.