Sök

Besöksmål: Den goda hamnen

Kommun: Nynäshamn

En god hamn i dubbel bemärkelse.

Skulpturens föreställer en kvinna med en sittande pojke i famnen. Kvinnan halvligger. Hon stödjer sig på ena armbågen och håller ett stadigt tag om pojkens ben med sina båda händer. Hon har en böljande klädnad vars veck och drapering leder tanken till antika skulpturers klädnader. Pojken är helt naken. Kvinnans pose, med lätt korsade ben och med överkroppens tyngd på armbågen, uttrycker både harmoni och vilsamhet. En kontrast till lugnet och harmonin är hennes beslutsamma tag om gossens knän. Här finns en bestämdhet. Pojken sitter rak i ryggen.

©Stig Blomberg/BUS XXX, Fotograf Elisabeth Boogh

Ansiktena är alltså snett vända mot varandra men de blickar inte åt samma håll. Kvinnans blick är riktad snett åt vänster medan pojken tittar åt ett annat håll, snett åt höger. Vad tittar de på? Horisonten över havet? Kvinnans min är också bestämd, medans pojkens ögonbryn är något uppdragna vilket ger honom ett aningen missnöjt eller ledset uttryck. Ville han göra något som han inte fick? Är det därför kvinnan håller ett så stadigt tag om pojkens ben? Titeln anspelar på kvinnan som en symbol för den goda hamnen.

©Stig Blomberg/BUS XXX, Fotograf Elisabeth Boogh

Skulpturen har många likheter med det vid den tiden vanligt förekommande motivet mor och barn, där kvinnan är en symbol för trygghet och omhändertagandet av barnen. Skulpturen är huggen ur ett enda block granit. Kvinnans klänning böljar sig igenom stenen. Det är en klassisk skulptur i flera bemärkelser: Motivet mor och barn, skulpturens obrutna linje, fokuseringen på de förenklade formerna, kvinnans pose som dominerar skulpturens uttryck.

Stig Blomberg fick uppdraget 1956 av Nynäshamns konstnämnd. Han vann en tävling som tre konstnärer deltagit i. Skulpturen invigdes den 23 september 1956 med musik av IOGT scouternas blåsorkester och med sång av manskören.

Konstnär: Blomberg, Stig
Tillkomstår: 1956

Närmaste SL-hållplats: Malmtorget

close-icon